måndag 22 november 2010

Hur man gör en animation

Det är många som har frågat hur jag gör när jag har gjort en animation .. så jag tänkte jag skulle FÖRSÖKA att förklara och visa hur jag gör :)
Först är det fyra bilder här
På nr 1 är det bakgrunden jag har tagit fram..den skall man kopierar ..testa först med bara 4 kopier
Sen tar ni fram det motiv ni vill ha på bakgrunden .. i mitt fall här tog jag en Hackspett
Där tog jag free hand selection och "skar" ut Hackspetten som ni kan se så är det markerat runt Hackspetten  så ni klickar längst upp på kanten av bilden och väljer ... spara som ny image
Då skall Hackespetten se ut som på bild nr 4
---
Då klickar ni längst upp på kanten av bilden och väljer copy.... går till bakgrundsbilden och klickar på kanten längst upp på den och väljer Paste a new selection
Då får ni Hackspetten under pilen och det är bara att sätta den vart ni vill på bakgrundsbilden
Sen är det bara att göra samma sak igen .. copy på Hackspett bilden och paste a New selection på nästa kopia av bakgrundsbilden

Jag spara mina som nr 1 .. nr 2   osv  för att de skall hamna rätt i animation programmet sen.. sen har jag alltid den sista bilden jag har lagt in motivet på framme så jag kan se vart jag skall sätta Hackspetten på nästa bakgrunds bild.
Sen när ni har gjort alla de bilder ni vill ha .. då är det bara att gå och öppna Photoscape .. som för övrigt är ett helt gratis program
I photoscape väljer ni anigif  och i den rutan drar ni bara fram alla de bilder ni har gjort 
och som ni kan se på sista bilden så kan man välja hur snabbt eller hur sakta det skall gå
Det går självklart att använda ett annat program som kan göra animation ..det behöver ju inte vara photoscape ..men de flesta jag känner har just det programmet.
hoppas detta var till lite hjälp.. det kan låta rörigt .men det är faktiskt ganska enkelt .. ta fram bakgrunds bil  kopior den ett antal gångar .. ta fram det motiv ni vill ha på bakgrundsbilden  skär ut den och spar som ny image ..sen är det bara att växla mellan bakgrundsbild och motiv bilden
----
Så här blev min
..men ni får nog klicka på den om ni skall se den i animation. för jag har lagt upp dessa bilder via det vanliga sättet att göra inlägg här och då går det inte att rörligt på visningsbilden
Men jag kom på att jag kunde ju lägga upp den på min andra blogg och kopierar bildadressen
Nu har jag inte gjort denna så avancerat .. då jag bara ville ge ett litet tips om hur man gör :)

7 kommentarer:

  1. Oi for en jobb du har gjort med å forklare dette, snill du er! :) Tusen takk for at du delte! Jeg bruker samme program, Photoscape. Der har de kanskje tegn og klipp også.. iallefall klipp har jeg brukt, men ikke for frihånd.. Du har kanskje klipt og limt med et annet program? Jeg får prøve meg på dette en dag.. :)
    Ha det godt så lenge! :)

    SvaraRadera
  2. Litt av en jobb du har hatt med å vise hvordan dette gjøres. Dette må jeg prøve en dag. Takk for tips Mimmi:)Hei så lenge:)

    SvaraRadera
  3. Vilket jobb du har haft.. tar sin tid att animera bilder. Jag hade ett program som tillhörde Paint Shop Pro förut där jag gjorde något liknande i, men det är ett minne blott.
    Låter riktigt avancerat som du förklarat det.. jag tror jag håller mig till vanliga foton och Photoscape där jag kan animera inte fullt så avancerat:) Men tack för du förklarar här, säkert många som får din kunskap och har nytta av det:)

    Förresten såg ditt nedre inlägg.. ni måste ha en hel del lockbete på tomten.. finns ju en massa fåglar som gästar och äter gott ur gömmorna:)
    Ha de..

    SvaraRadera
  4. Hej Mimmi!
    Vilket fin instruktion för animering, men jag kommer definitivt inte att knäcka den koden ...hi, hi, hi..jag är redan av de fyra första bilderna ut och svävar, så jag tänker hålla mig till lite julstök idag och dessutom ser det ut att bli lite sol och det ger fotosessioner kanhända, lite ont om dom den senaste tiden.
    Kramen / Bea

    SvaraRadera
  5. Go´morron!

    Jag länkar till detta inlägg! :-) (Hoppas att det är okej!?).

    SvaraRadera
  6. visst inte att det fanns en sådan funktion i Fotoscape. Så tack för det. Tycker din förklaring ser bra ut. Men ajg får nog inte tid att prova. Jag har lite CostaRica fåglar att bekanta mig med. Så man inte står som ett fån när man kommer dit. :)

    SvaraRadera
  7. Tack!! Nu ska jag prova nån gång när jag får tid.

    SvaraRadera