måndag 4 april 2011

En helt underbar dag…

Men dagen började inte så bra…. Dimman  var kvar när man vaknade och man trodde inte man skulle få se någon sol idag heller

Men som tur var .. så kom ekorren och underhåll oss ett bra tag

..men sen .. vid elva tiden började det helt plötslig att klarna uppLer

Efter att ha gjort lite bestyr hemma  var det då dags att gå ut ..innan solen bestämde sig för att gömma sig igen … den gör ju så titt som tätt.

IMG_7147

Gissa om jag blev glad när jag såg dessa två--- full med vår känslor hade de..och de visade det också Ler

IMG_7185

Jag fortsatte min promenad  ner till ett villa område  där jag hade sett Nässelfjäril tidigare… och jag fick se en idag också .

Jag mötte några av de som bodde där och blev ståendes och pratade en stund med dom …Vi pratade om att vi gärna skulle vilja se bin och humlor snart ..men det dröjer nog ett litet tag till sa de .. och jag håll med.

MEN

kan ni tänka er … 3 hus längre bort .. där fick jag se en humla

IMG_7164

så där fastnade jag länge… länge….länge.

IMG_7175

Så nu har man fått sett årets första Humla här också … underbart Ler

Men det var tydligen inte slut med nya vår tecken .. för snart fick jag se en

IMG_7234

Citronfjäril

Den flög förbi mig .. och jag gick efter …och gick .. och gick…. till slut försvann den över en stor snöhög .. så jag gav upp och fortsatte ..men sen kom den tillbaka och satte sig på ett löv Ler

IMG_7256

På hemvägen såg jag en annan Citronfjäril som flög runt .. så jag ville försöka att se om man kunde få en bild på den när den flög .. för alla bilder man har på den är när den sitter med hopfällde vingar… till slut .. fick jag hyfsat bild Ler

Och en myrstack gick jag förbi .. och självklart kan man inte bara gå förbi utan att försöka att få bilder på dom..

IMG_7240

Det är en utmaning att försöker fota dom med 55/250 objektivet .. ingen macro på ..men det gick ju bra ändå … jag gillar detta objektiv och även kameran mer och mer ju mer jag har fått testat den nu …kameran är en Canon 550

På alla bilder har jag haft på  AV…… ISO 200…och fokus i mitten

Tänk så glad man kan bli över sol och småkrypSkrattar

20 kommentarer:

  1. Så många underbara vårtecken ,o solen fick vara med ,lyckans ost du ,här är vi inne i dimman idag ,fina bilder ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Så flott bildeserie! Og du også har sett en neslesommerfugl!
    Ha en flott kveld!

    SvaraRadera
  3. Några kryp har jag inte sett än! Men så har jag inte letat heller...Humlan är ju säkert en drottninghumla som letar efter någonstans att bo!

    SvaraRadera
  4. Kanonbra bilder !! Åhh så många härliga vårtecken. TACK för att du dela med dig av dom
    :-)
    KRAM Sinna

    SvaraRadera
  5. whaat :D humlor har jag inte sett än

    SvaraRadera
  6. Flink du er til å ta fine vårbilder, og sommerfuglene var nydelige.
    Litt blandet vær hos dere også. Her regner det i kveld, og meldes litt både og i morgen.
    Ha en fin kveld Mimmi.
    Klemmer herfra:)

    SvaraRadera
  7. underbara vårtecken nu går det jättefort om värmen bara kommer igång ordentligt,
    fina bilder.)

    SvaraRadera
  8. Trodde nästan det var mina foton du hade lagt upp här! ;-) För jag har fotat ungefär samma motiv idag; Humlor, krokus och myror. :-D Och så har jag sett fjärilar, men dem lyckades jag inte få på bild för de flög väldans högt upp i luften. Vet inte ens vad det var för sort, men de var bruna. Eventuellt med prickar på. :-)

    Jo, andhanen har kommit tillbaka - fast det är en annan på fotot i min blogg. En jag hittade i Älmhult häromdagen. :-)

    SvaraRadera
  9. Underbara vårbilder :)
    Så härligt när solen e framme! :)

    SvaraRadera
  10. hej hej
    dina bilder är ju helt sagolika, så vackra så...här dröjer det länge innan vi ser fjärilar och andra små kryp.
    önskar dig en trevlig kväll.
    Catthie

    SvaraRadera
  11. Vilken lycka att hitta så fina motiv på din promenad. En humla svepte förbi i em. när jag var ute och röjde i trädgården men det var allt. Var väl också för ivrig att rensa så jag såg inget mer. Får väl börja att ha ögonen öppna. Ha de gott. Kram. Anita

    SvaraRadera
  12. Hi,hi ja turen blir vel i rykk og napp tenker jeg. Ingen orker å være med meg på tur. Må sitte lenge når en humle dukker opp, eller en fin blomst som må fotograferes fra alle sider og vinkler. Du har tatt deg god tid med bildene. De ble råstilige. Dette kan du.

    SvaraRadera
  13. Oj oj oj..du är fantastisk...vilka härliga bilder Mimmi..

    SvaraRadera
  14. Solros, er det synonymt med solsikke på norsk tru? For det var det den spiste i dag:) Men skal sørge for at den får epler og andre godsaker også :)

    Flotte vårbilder du har lagt ut i dag :)

    SvaraRadera
  15. Kos i karamellen du måste ha ett helt ZOO i din närhet.. Fjärilshus kanske :)
    Några humlor eller fjärilar har jag då inte sett ännu.
    Blås hit lite Värmlandsvindar till mig ;)
    Finfin skörd av bilder idag oxså:)

    SvaraRadera
  16. Nu är det vår=))) Här i östersund skiner solen så starkt att man får ont i ögonen solbrillerna på=) Ha det gott/ Monica

    SvaraRadera
  17. Där ser du, du behöver inte vara ett dugg avundsjuk på mina vårtecken! Fina bilder på dina! Jag såg också en humla flyga förbi igår och en citronfjäril (inne hos grannen) men det roligaste var att det helt plötsligt var en massa fåglar i trädgården igen!

    Verkligen inget fel på att läsa böcker! Det jag jämt! :)
    Kram Pia

    SvaraRadera
  18. Hej! Det ser ut som våren kommit längre hos dig. ha en fin dag nu !

    SvaraRadera
  19. Många och härliga vårtecken på samma dag :)

    SvaraRadera
  20. Hej Mimmi !
    Så fina Dina insekter var mot den jag fotade,dålig skärpa med.Så de trodde det var en nyckelpiga,nix.
    Fjärilar har jag inte sett.Kanske jag skulle ge mig ut och kolla igen vid täppan,knäet gör att jag inte kan gå så långt Citronfjärilen är så söt, ser ögat.Och humlan surrar fjäril´n prålar ....

    Kram Mi

    SvaraRadera