måndag 27 juli 2015

Älg för hela slanten ;)

Vi hade hört ifrån en bekant att det var stora älgtjurar ute nu. Självklart ville vi ut och kolla om vi också kunde få se dom,nu vet vi på ett ungefär vart de går ,när de vill till havren och äta.

Vi kom medans solen fortfarande var framme ,,,hoppades ju på att man kunde få se några älgar även då.

IMG_3448

Och visst fick vi se ..en ..fjolårstjur..men det var i alla fall ljust : )

Sen åkte vi och ställde oss vid det ställe där de stora brukar gå över ,

ibland har man tur ..ibland så kommer de inte…Jag trodde att de inte skulle komma då klockan nu var 11 på kvällen..det var mörkt och jag sa till maken att nu åker vi hem ,för det är ändå för mörkt för att kunde fota .

Men då !!!

IMG_3480

Såg vi en ko med kalv ,,,hög iso ..låg slutartid ..gryniga bilder..med det gör ju inget vi fick se något : )

Sen kom de ..dom vi hade väntat på ..

IMG_3514

Tre stycken kom det på rad ..men innan jag hade fått lite ordning på alla inställningar på kameran som man får ändra på hela tiden när det är så mörkt ,hade de hunnit över till andra sidan..men jag fick i alla fall en bild med alla tre på : )

IMG_3486

Vilken underbar syn ..att få sitta där i bilen ..knäpp tyst ..och kolla på dom ..och försöka fota ..svära lite när det inte går att zooma…testa manuell ..

IMG_3495

Vilket inte heller gick ..men när jag inte zoomade in något alls ..då kunde jag i alla fall hitta fokus,,och som jag har gjort ..man kan ju alltid beskära bilderna ..man behöver inte zooma ..då går det något bättre att fota även i dåligt ljus : )

Det var allt för denna gången .

Ha en bra dag Ler

4 kommentarer:

  1. Vilken lycka med så många ålgar. Det kan vara besvärligt att hitta focus ibland. Speciellt när man har lite bråttom ☺
    Jag var precis och fota bävern här i dammen. Har inte fixat bilderna ännu men det rör på sig här hemma med lite olika djur.

    Ha det bra☺

    SvaraRadera
  2. Så häftig upplevelse att se när dessa ståtliga tjurar kommer :) Tänkte på dig då jag kom en rävunge nära för några dagar sen och blev hellycklig över att jag fick den på bild :) ))) // Anita

    SvaraRadera
  3. Vilka bjässar!!! 8-) Själv har jag inte sett ens en liten älg på hela sommaren... Hoppas du/ni snart är ute igen i "vildmarken" med kameran!!

    SvaraRadera
  4. Så heldig du er som får ta så fine bilder av både hjorter og rådyr. Jeg er så misunnelig.

    SvaraRadera