söndag 3 juni 2012

Blandat komplott...

Blåst.. regn .det är vädret som dominerar hela vårt land ..och tydligen Norges också.
Några få dagar har det varit sol och inte storm..14 grader varmt..då gäller det att passa på och komma ut.
Leta efter vår tecken...

Ja vi hittade några .. här är ett .. som inte är så välkommet hos många.. Kanada gäss med sina Gässlingar.. tyvärr så har de nu blivit så många att de förstör så mycket , men jag njuter av att i alla fall få se några vår tecken ;)
Sen såg jag lite fler ..men där ville kameran absolut inte hänga med
Till slut fick jag en hyfsat bild av Sothönans ungar.
Dessa bilder tog vi  för ett par dagar sedan.. vi tog då även en tur till vårt smultronställe på kvällen
och tittade på båda stort och smått där :)
En Grävling sprang snabbt förbi
Hålla på att bryta båda arm och ben för att försöka att få en bild på den genom den öppna bilrutan
Inte den arm jag redan har brutit .. utan den andra ;) men det gick bra .. båda ben och armar klarade sig galant ;)
Det som är lite jobbigt .. är att nästan alla djur kommer fram när det är skymning .. och då är det ju inte det bästa ljuset .. och man försöker ställa om kameran hela tiden...
Ibland går det hyfsat ..men sen ... man skall ju komma ihåg att ställa tillbaka igen .. eller ändra när man ser något annat ..som står i ett annat ljus...
Så då kan en bild på en kvällsbild ..se ut som om man har fotat den på eftermiddagen..ibland bra .. ibland vill man ju ha med det mörke som visar att det är ganska mörkt ute då.. men hjärnan hinner inte med.. man ser ett djur ,,, upp med kameran .. klicka .. klick .. och sen ... visst tusan .. jag skulle ju ha ställt om kameran lite ;)
---
Igår.. åkte vi ut igen.. hade fått ett sms från en kompis som var där .. hon skrev att Vittass var där och att hon var ute med sin unge... det tog 35 sekunder efter det sms .. då var vi på väg ;)
Någon Valp såg vi inte .. men Vittass .. och Vittass mamma kom fram
Hon som hukar sig ..det är Vittass .. namnet har hon fått för att hon har en vit baktass ..som ni kan se :)
Just här på vägen .. är det Vittass mammas revir.. och det visade ju hon klart och tydligt här ..
 men .. går man 10 meter åt vänster .. då är vi helt plötslig inne på Vittass revir .. och där är det mamman som får ge sig.
Nu hoppas jag förstås på att även vi får se hennes valpar snart :)

20 kommentarer:

  1. My complments for these lovely pictures !!

    greetings, Joop

    SvaraRadera
  2. Men du,härliga bilder på djurlivet fick du ,det där med ljus är ju som det är så är naturen också ,kramen Nette

    SvaraRadera
  3. Flott å se en grevling også her sammen med alle de andre fine bildene.

    SvaraRadera
  4. Så fina och mysiga foton av djuren du träffat
    så gulligt med andmamman och ungarna,
    och så fantastisk bild du lyckades fånga på grävlingen
    och den söta hjorten osv.
    och rävarna ser så mysiga ut också och hoppas du snart får se Vittass ungar också
    kram

    SvaraRadera
  5. Superfina bilder! Älgtjuren ser ju ut som in älgtjur som jag har på bild o även på viltkameran. Vittass är ju för fin. Hoppas få se ungar snart då. Har hon förtroende för er kommer hon med dem skall du se.
    Hur för du över bilderna? Jag kan tycka att mina bilder är skarpa o fina i albumet men sedan på bloggen är de inte det.Jag exporterar dem via Picasa. Väljer 1024 bildpunkter. Dina bilder är skarpa o fina.

    SvaraRadera
  6. Kanon bilder!!
    Du fick mycket bättre bild på grävlingen än mig ;)

    Jag kan omöjligen välja en favorit här!

    Ha det underbart här hemma nu!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Excellent shots, great work!!

    Salut, Francesc

    SvaraRadera
  8. Himmel..om man vill komma på viltsafari då ska man besöka Mimmi..du är lite mer än bäst kan man säga..kram på sig naturfotografen.

    SvaraRadera
  9. wow vilka bilder, men ser inte vitass lite sjuk ut? eller håller den på att tappa vinterpälsen, häftigt att du fick en bild på grävlingen,kramen

    SvaraRadera
  10. Her ble det mange inntrykk å fordøye, men flotte bilder :)

    SvaraRadera
  11. vad många djur du fotat jättefina=)

    SvaraRadera
  12. WOW i Wish i can take photo to animals like this, I am in love by this nature and this live, amaizng! congrats

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig och fin bildserie på våra vilda djur.
    Jag ser bara fjärilar och trollsländor, var är mina djur?

    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  14. Vilka härliga bilder! Det går två älgar varje kväll en bit bort som jag ser varje natt.

    SvaraRadera
  15. Gång på gång blir jag helt betagen av alla djur ni träffar på när ni "kör ut i skogen en sväng" - det är ju alldeles fantastiskt!! :-D

    Du kanske HAR en sån där autofokusfunktion på din kamera också, Mimmi!? Garanterat kan du ställa in autofokusen på bara en punkt - och kanske finns den där förfinade inställningen också, så det liksom blir en punkt i punkten. :-) Fram med handboken och läs på i kapitlet om autofokus, vet ja´!!

    SvaraRadera
  16. Å, vad jag väntar på att få se valpbilder! Jag gillar den där sista på rävarna, det är sån fart i den, det syns att det händer något! :)

    SvaraRadera
  17. Herlig bildeserie! Spennende å følge dette videre!
    Ha ei flott uke!

    SvaraRadera
  18. så kul ett nytt djur, ska Du följa den grävaren med.

    Är Du fotograf till yrket.

    I varenda blogg finns det en fotograf inblandad o. författare.

    Hinner ju knappt med bloggarna för det är så spännande på fejan.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  19. Herlige bilder her også, jeg titter opp og ned, ned og opp.. :)) Vittass sin mamma også! du verden! Så herlig! :)
    Og en grevling! :)
    Dyreverden for et dyrerike dere har i nærheten! =)

    Kjempeherlige bilder Mimmi! :)

    SvaraRadera