tisdag 24 januari 2012

Han var på ett snabbvisit..mycket snabbt

Strålande sol.. vindstilla... och jag har INTE varit ute på någon promenad..det är nog en av de få gånger jag inte har gjort så när det har varit så fint väder... kallt var det.runt 9 minus..men det är ju inget mot förre vintern..då var jag minsann ute även om det var 15 minus ute..men man kanske har blivit lat när man har blivit ett år äldre ;)
En som inte har rört så mycket på sig ..det är 

DENNA lilla isfågel.


Men den försvinner nog snart ändå,men än så länge ..så ser hon ju väldigt nöjd och belåten ut där hon sitter :)
--
En annan fågel som inte sitter still det är..


Det är Snösiskan/Gråsiskan.. jag har ingen aning om vilka av de två sorter den är.
Som ni kan se.. så hade vi strålade sol idag .
--
Och vid lunchtid .. kom det en lunchgäst på ett mycket snabbt besök

Han satt där i två sekunder..sen var han borta igen...men jag tyckte att denna var mindre än den andra som vi har haft här..men det måste nog vara ett synvilla..för inte kan väl två Sparvhöks hanar vara inom samma revir?

13 kommentarer:

  1. Snösiska eller Gråsiska vet jag inte att jag har sett. eller så har jag det utan att veta att det var en sån. Grönsiskor är dom enda jag ser vid fågelmaten här hemma.
    Men jag såg för nåt år sen en sparvhök som dök in bland matgästerna och försvann med en svartmes.

    SvaraRadera
  2. Men guuud så häftigt alltså mes sparvhöken!!!
    Kul också att den verkar vara återkommande!!

    Steffe

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte heller se skillnad på de två snö eller gråsiska, men fin är den!! Å sparvhöken ser grym ut där han sitter :)

    SvaraRadera
  4. Tre vackra fåglar... Hoppas bara att höken inte tar den lilla mesen.
    Blir ibland sugen på att sätta upp ett matbord till fåglarna men så är det ju det här med katterna. Inte kul att locka de små liven i en fälla...

    SvaraRadera
  5. blir så avundsjuk på din sparvhök. fina bilder :)

    SvaraRadera
  6. Så kul isfågel !....gillar din fantasi mycket !
    toppen-bild ! :-)
    och en så söt Snö eller Gråsiska du fotade, och duvhöken är så vacker också
    Fina bilder !
    kram

    SvaraRadera
  7. Jeg hadde trodd det var en gråsisik.. men så blir jeg forvirret da.. etter å ha hørt at snøsisiken er så lik gråsisiken.. =/

    Veldig flotte bilder igjen Mimmi, og spesielt fint av spurvehauken, de runde gule øynene da! =) Det er *tydelig* å se hva DEN sitter og venter på!! :)) Men *isfuglen* var jo også veldig vakker!! =)

    Det er veldig kaldt hos dere skjønner jeg! Mer enn her.. I morgen er det visst ventet 6 kalde.. og - Takk for kommentaren, den ble publisert! :)

    Klem fra meg! :)

    SvaraRadera
  8. Flotte bilder!
    Vi har det kaldt og klart for tida!
    Ønsker deg en fin onsdag!

    SvaraRadera
  9. Hej Mimmi!
    Super kul att du har sparvhöken/hökarna så frekvent hos dig. Du är snabbare än blixten på att skjuta med kameran. Vi är nog många som är avundsjuka på dessa möten, de brukar inte bli så många på ett år. Visst kan man tycka att det är lite tråkigt för småfåglarna men det är naturens gång. Så det är bara att njuta av dessa speciella ögonblick i vår fina natur!
    Kram
    /Ingemar

    SvaraRadera
  10. Oi, du har funnet en isfugl også. De andre bildene var flotte. Hauken er så staselig synes jeg. Ha en trivelig kveld videre til deg.

    SvaraRadera
  11. det var en kylslagen fågel på din första bild. Det var en fin isbit. Ser nästan ut som en svan. Siskan är troligen en gråsiska. De är nog vanligast norröver. Ha en skön helg. Kram!

    SvaraRadera