fredag 9 juli 2010

Fiskgjuse eller inte !!

Idag började dagen med molnigt väder och kall luft ..men jag ville ändå ner och kolla på svanen med sina två ungar.Vi tog med ett av barnbarnen och mamman dit ner.
När vi kom ner kom solen fram och det blev VARMT,så det blev att plocka av sig en massa kläder och sätta sig och njuta av solen och värmen.. och svanen med sina två ungar :)
Klicka på bilderna om ni vill se dom i större storlek
Det är helt otroligt att hon går runt bland folk med sina två små .... men det verkar gå bra .. så länge folk inte kommer inom 3 meter från henne och de små.. men vissa folk hade svårt att förstå det och sa att hon var en arg och små farlig svan .. vilket hon ABSOLUT inte var. Folk satt och matade änder och då kom svanen ..det enda den ville  det var att man skulle mata den också .. men jag fattar inte vad vissa tänker med ibland.
Det är en otrolig snäll svan. jag har inte sett någon som har gått runt bland folk som denna .. så jag hoppas verkligen att folk kan låta bli att jaga den och inse att när de matar änder .. så vill den ju också ha en bit av kakan.Jag satt på en stol och den kom fram emot mig .. den stannade 3 meter från mig och visade inga tecken på att den var arg eller något annat .. den stod där och tittade på mig när jag tog kort på den och de små ungar.
De är nog blivande svan modeller dessa .. eller vad säger ni ;)
Efter att ha varit där en stund åkte vi en tur till Marieberskogen och gick till fågeltornet
Jämt innan vi kom fram såg vi dessa två  en bit bort
Fiskgjuse !  tror jag den ena är .men frågan är om den andra också är det.
Det är lite svårt att se och det kan vara ungfåglar ..de har ju en annan teckning...hm .. tror jag :)
Än så länge .. så har det varit en givande dag .. får se vad kvällen har i beredskap :)
Hoppas ni har haft en lika fin dag som jag har haft :)

9 kommentarer:

  1. Hej Mimmi ! Du är så duktig som tar vara på dagen och kommer ut och fotar Dina objekt.Jo, då har varit ute,och åkt buss två turer.Inte roligt i denna värme, men det är min Ex-make som påkallar uppmärksamhet.Men väl jag är där,skiter han i mig,börjar läsa AB jag haft med mig,Katten Denize gillar att jag kommer, någon som pratar med henne.Tog ett mobilkort som är förevigat på Facebook också, kan inte över det till bloggen.Tror Du kan få reda på om det är fiskgjuse, flera stycken fotar fåglar, jag är inte så haj på dom i luften.Annars kan jag ganska många, blev retad i skolan,för jag tittade upp i träden, de sa jag hittar aldrig några pengar om jag tittar upp i luften. Det hade de rätt i.Idag såg jag en tvestjärt, som kilat in sig i min paprika, usch dem kan jag inte med.Var håller alla nyckelpigor vägen, och var kommer alla bladlöss ifrån.Och andra parasiter.
    Jag har haft lite trädgårdsskötsel på balkongen,inte ens fåglarna gillar värme.De små menar jag.Du får skälla på mig för mina långa kommentarer.Kommer bara på mer och mer.Hoppas Du får en riktig mys-kväll med de Dina./Mi

    SvaraRadera
  2. nej, jag tror inte det är fiskgjuse. Den vita stjärten och de långa fingrarna tyder på havsörn. Fiskgjusen är vit på buken. Fast jag är ju fortfarande ingen expert.

    Har du skaffat längre objektiv? Du börjar ju kunna fånga allting. Du slår mig på fingrarna nu. :)
    Och vilka pluttiga svanungar. :)

    SvaraRadera
  3. Så mysigt det måste ha varit att kunna få ta dessa foton på svanen och de små ungarna.
    och så sött den lilla svanungen poserar framför kameran :-)
    Fina foton på fiskgjusarna också.
    Ha det så gott
    kram

    SvaraRadera
  4. Den där svanungen är ju underbar. Vilken bild du fick till! Det ser ut som att den står och skakar av sig vatten. :)
    Fina bilder i övrigt också.
    Är du nöjd med din Canon?
    Ha en fin lördag.
    Kram.

    SvaraRadera
  5. å va söta de små dunbollarna är jättefina bilder,
    Ha en toppenhelg

    SvaraRadera
  6. Den stora är en GLADA och den mindre en BRUN KÄRRHÖK tror jag! Vilka härliga bilder! Och den på svanungen var för himla go! :)

    SvaraRadera
  7. Jag tror du har ögon i nacken..som ser allt du fotar..jag njuter och ler..den lilla svanungen e bedårande..Maria

    SvaraRadera
  8. vackra bilder. :) svanar har rykte om sej att vara aggressiva och särskilt honor med ungar, hon skyddar bara dom om folk kommer för nära, alla djur gör så så folk borde göra som dej och visa respekt och ge dom utrymme.


    fiskgjuse, så vacker :)

    idag svalt, mulet men inte kallt.. blåser som vanligt,, *suck* inte kul...

    ha en skön lördag

    SvaraRadera
  9. Oj vilka bilder du fått här - jag njuter hela vägen när jag scrollar :) Den lilla fågelungen med sträckt hals gillar jag skarpt. Den ser så uppfodrande och stursk ut :)
    Idag har jag haft fel ISO hela dagen - glömde ställa om efter att ha fotat inne i mörka kyrkor.
    Ha det skönt i värmen!

    SvaraRadera