torsdag 8 juli 2010

Svan och sothöna.

Jag fick ett tips från soffie att det fanns en svan med ungar i Kroppkärrsjön 
Så dit åkte vi idag sent på eftermiddagen .. och JA visst fanns det en svan med två ungar där..... Men vart var den andra svanen? jag såg bara en som håll reda på ungarna.
Hon hade fullt upp med att se till att ingen kom för nära...så man fick gå undan ganska ofta :)
Hon hade full koll på vart vi stod och såg till att vi inte kom för nära :)
Visst är de gulliga :) men jag vet av erfarenhet att svanar kan vara ganska elaka.. men de är så vackra att titta på .
Sen såg jag lite längre bort några andra fåglar som inte var mås eller and.. så jag smög bort för att kolla lite närmare
Det var en Sothöna unge.. hm .. stavas det verkligen så ?
Vilka fötter den har !!! 
Sen gick den och satte sig på en sten där jag kunde få ta några bilder på den i lugn och ro :)
Så tusen tack Soffie för tipset du gav mig :)

9 kommentarer:

  1. Men, mimmi, den där sothöneungen, det är ju BIGFOOT!Äntligen har du lyckats fota den ;)

    SvaraRadera
  2. åh så söta :D jag vill oxå fotografera dem!



    svar: VA? Gud va dåligt! Jag ska till affären idag o gnälla på dem. Hoppas bara jag hinner det innan tåget går..

    SvaraRadera
  3. jag såg heller inte den andra undrar om det hänt något med den,för svanparen brukar ju hålla ihop,
    va kul att du såg dem och att du även såg en Sothöneunge:)
    kram på dej

    SvaraRadera
  4. Men Mimmi, vilka bilder! Så kul att få fota både svanen med ungarna men också sothönan. Kanonfina bilder.
    Ha en riktigt fin fotofredag.
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Sothönsungar har jag aldrig sett - och knappt ens en vuxen sothöna mer än på väldigt långt håll. :-) Nu när man ser vilka ben/fötter de har, så förstår man lite bättre hur de kan springa på vattnet så som de gör! (Ser ju nästan ut som racerbåtar ibland, när de kommer farandes på ytan!). :-D

    Jättefint foto på svanungarna också! Så söta!!! :-)

    SvaraRadera
  6. Vilka ljuvliga fågelungar, ja nog förstår man att mamman höll ögonen på er.
    Nog fräste svanarna vi matade i vintras ibland, men det var ingen som anföll fast vi gick mitt ibland dom.
    Ha en skön helg;-)

    SvaraRadera
  7. vilka söta små=)
    ha en fin fredag nu=)

    SvaraRadera
  8. Så søte de var, de skulle vært så små mye lenger, de er bare så nydelige når de er i den alderen :) Mange flotte bilder i denne posten og dem under her Mimmi. I dag har vi hatt masse sol og godt og varmt vær. Ønsker deg en god helg :)

    SvaraRadera