fredag 13 augusti 2010

Buskskvättare...nix en Törnskata var det tydligen :)

Igår när vi var i väg till Sannaskogen såg vi en massa små fåglar som satt i små buskar.
Jag gav mig tusan på att jag skulle försöka att få en bild på en av dom...men de var otroligt svåra att smyga sig på...De hade flera st som satt och tittade och varnade så fort de såg något som rörde sig
Men skam den som ger sig....efter att ha stått i 10 minuter var det en som kom lite ..lite närmare
Till slut fick jag in den i sökaren och klickade.... sen fick man beskära ganska mycket .
UPPDATERING kl 23:07
Jag har fått reda på av Naturefootstep att det var INTE in Buskskvättare ..utan det var tydligen en törnskata ..så jag hade fel IGEN 
Vi har även varit ute vid Lillängs hamnen och fotat lite och här hittade jag denna Sothöneunge.
Just nu är det inget väder att vara ute i ..det har regnat hela dagen .. men det har varit varmt....Det kan kanske klarna upp lite ..om man har tur vill säga..det blev lite ljusare ett tag ..men nu tycker jag det har blivit lite mörkare moln igen..men vi har ändå cirka 25 grader varmt ..men som sagt ..det REGNAR

9 kommentarer:

  1. Ja! det gäller att ha tålamod när man ska fotografera fåglar och insekter.
    Resultatet blev bra, tycker jag.
    26 grader och kletigt har vi ljust nu.

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  2. Här har det varit 25 grader, lite sol mest disigt men oerhört varmt :)

    fina bilder, ibland lönar det sej att stå länge och vänta :)

    ha en fin kväll

    SvaraRadera
  3. Oj, så ni fick dåligt idag. Vi byter av varann, idag har vi haft ca 26-27 i skuggan och strålande sol. Helt fantastisk dag.
    Vilka fina bilder, fantastiskt att få såna fåglar på bild.
    Ha en riktigt skön kväll.
    Kram

    SvaraRadera
  4. busksvätta??. Njae...i min bok ser det ut som en juvenil törnskata. Den kraftiga näbben, det starka ögonstrecket och den vattrade buken. Mitt tips är Törnskata. :) Det har jag inte sett i år. :(
    Däremot är sothönan rätt.
    Vi har haft mest soligt och 30 grader här idag. Svimmar nästan. :(

    SvaraRadera
  5. jaja, k-et försvann, "buskskvätta??" skulle det stå.

    SvaraRadera
  6. Varmt och gôtt! Men regnigt, ja... tjusig regnbåge var det iaf! :)

    SvaraRadera
  7. Morsomt med nye fugler og dyr å ta bilder av og flott at de dukker opp der du er så ofte for å fotografere.

    SvaraRadera
  8. Så fint fotot blev med Törnskatan.
    och av Sothöneungen.
    Här har det varit lite mulet förut idag men nu kom solen fram.
    Men oj, vad varmt det blev igen...27 plusgrader i skuggan...helt otroligt.
    Hoppas regnet slutar snart hos er och att det blir fint väder
    Kram

    SvaraRadera
  9. ja, det är inte lätt. Apropå fjärilen du frågade om, björnspinnaren. Jag såg den förra året i stugan vi hyrde. Samma som i år. Det är i närheten av Gamleby ovanför Västervik. Jag hade missat att sätta in den. Texten är från Nordiska riks museet. sk = skåne och lu= luleå (tror jag)Men nu har jag lagt in en apollofjäril också. :)

    SvaraRadera