fredag 6 augusti 2010

Nu är det kört.......

Nu har mina gäster från Danmark åkt hem.
Det var jätte trevligt att ha dom här och få se dom och prata med dom..det känns lite sorgligt när de åkte hem igen då man inte vet när man kan ses igen.
Så nu tänkte jag att jag skulle ut och gå lite promenader och fota lite igen .....GLÖM DET... min kära make har fått för sig att nu skall han minsann också lära sig att fota. Han hade ju köpt 2 st tubkikare och nu fick han för sig att han skulle testa att fota genom tubkikaren..sagt och gjort .. vi åkte iväg för att leta efter en kamera utan en optik som stack ut..vi hittade en till slut  och så var det bara att gå igång och testa.....nu hör det till saken .. att den sista kamera min man hade hållit i ..den hade en bälg....Så det blev lite jobb att försöka att lära ut lite enklare saker som man kunde göra på kameran ...så som att trycka ner knappen halv vägen  så kameran kan ställa in fokusen innan man klickar ner helt.
Här har han tagit bilden på denna kanadagås genom tubkikaren med 30 gångar zoom...det blev ganska bra ..så han blev nu eld och lågar...... vilket har gjort att jag INTE har haft så mycket tid över till min egen kamera ;)
Nu har han fått för sig att han också skulle ha en kompakt kamera  så han kan zoma in .... så det var bara att kolla runt lite och sen ner och köpa en sån ....den liggar på laddning just nu så det är därför jag nu har fått lite tid över att kunde uppdaterar min blogg lite ;)
Till och med de små flick trollsländor skrattar åt mig :) De var ju på plats vid klyvern  där min man fotade kanadagässen och såg hur jag fick hjälpa till lite.... i alla fall så pass mycket att han kunde sätta på och stänga av kameran .... Så nu vet jag vad jag har framför mig när den nya kompakt kameran har fått laddat klart.'
Sen är det väl bara att vänta och se när han också börjar titta neråt på backen och vill fota sånt också...då har man hela familjen nere där och rota runt :)

18 kommentarer:

  1. Det kan jo være gøy å ha en felles hobby! :-)

    God helg.

    SvaraRadera
  2. men å va fina bilderna blev genom kikaren,å va roligt att ni delar intresse men du får säga till han att köpa en egen kamera så ni ej behöver slåss om din;)
    ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  3. Så du har haft besök...snackat dansk kan jag tro..mmm härligt..ja då är du väl sugen på kamerapromenader nu kan jag förstå..dina bilder är ju alltid så fina och välgjorda liksom..

    SvaraRadera
  4. Det var väll roligt att ni kan fotografera tillsammans nu. Bilden på kanadagåsen blev väldigt bra.

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  5. Min "gube" lär aldrig ta i en kamera i alla fall ;) Men din får väl skaffa en egen blogg också nu då :D Kram! Fina foton var det!

    SvaraRadera
  6. Tråkigt när främmande åker hem och man inte vet när man ses igen.

    aj då, det smittar av sej med foto :-) det behöver jag inte oroa mej för, sambon har svarvningen som hobby istället... just nu gör han i ordning ett rum av förrådet där han kan hålla till, har varmbonat och målat :)


    fina bilder....

    ha en skön kväll

    SvaraRadera
  7. kul du haft besök=)
    hoppas din helg blir bra

    SvaraRadera
  8. Haha vilken underbar bild på trollsländan, det ser ju ut som om den skrattar åt dej ju;-)
    Ja visst är det lite sorgligt när folk åker hem igen, men du verkar ju ha fullt upp med gubben din;-)
    Ha en skön helg;-)

    SvaraRadera
  9. Jisses va kul.. då får du vara lärare då åt maken:) Tänk att du fick honom til att börja fota.. ja det är klart.. kan inte va så himla roligt när frugan är tokfotoaktig alltid.. samma här, men mannen vägrar fota.. vilket är väldigt synd då intressena går isär.. Han bara rister på huvudet, då jag ska fota nästan allting..verkar som han skäms lite, då vi är o fikar.. varför tror du;)
    Ha de.. fint med era kameror:)

    SvaraRadera
  10. Va kul. Jag kan se er två i full action. Det blir väldigt intressant att följa ditt och hans vidare projekt. Ha en fin helg/Kram

    SvaraRadera
  11. den där sländan ser ju för rolig ut.
    Har ni köpt tuber? Då ska ni börja fågelskåda då antar jag. Jag har testat att plåta genom min tub och funnit det stört omöjligt att få bra bilder, så det känns väl lite konstigt att ni fick så bra resultat. Lite avis blir man ju.

    SvaraRadera
  12. Det blir alltid litt tomt å rart når besøkende reiser igjen, og så vet man at det kanskje er en stund til neste gang man ser dem også.

    Så gøy at han også vil ta bilder da, felles hoby gir mange gleder :) Og bildet var flott.

    Da må han få seg egen blogg snart også, så vi får han med her i bloggverden vår,det blir trivelig :)

    God helg til dere og grattis til gubben med nytt kamera :)

    SvaraRadera
  13. Fniss...kul om båda har eller får samma intresse i familjen - bekvämt och delvis praktiskt ;)
    Det blev en fin bild på kanadagåsen.
    Hos oss är det jag som sköter kameran och maken(om han är med) sköter hunden så länge jag fotar :))
    Trollsländor är trevliga att fota nu i augusti, när det vimlar av dessa flygfän.
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  14. Hej på dej!

    Visst är det roligt att träffa släkten då och då - och det har verkligen en förmåga att bli alldeles för sällan för min del också. Så när det väl händer har man mycket att prata om, och då går tiden snabbt! :-)

    Vad bra det gick att fota genom kikaren!!! Kul att mannen också har blivit fotointresserad! :-) Förhoppningsvis är han lättlärd så du snart kan återgå för fullt till ditt eget fotande. ;-)

    Trevlig helg! :-)

    SvaraRadera
  15. hm. Är det en undervattenskamera han köpt?

    Jag har också 20-60x zoom på mitt okular. Men all zoom har varit värdelös i det här sammanhanget. Men även utan zoom har det varit näst intill omöjligt att få bra bilder. Kanske 1 på 100 blivit bra. Kameran har flippat ur och inte kunnat ställa in värden utan nästan allt blir överexponerat. Men nu har jag andra grejor som faktiskt funkar. Det stjäl bara lite ljus.
    Lycka till med experimenterandet. :)

    SvaraRadera
  16. Tittut ! Här är jag.Fint som bara den, snart bara jag kvar som ingen kamera har.Utom den i mobilen. Min Dotter var här och hjälpte mig föra över till datorn, men hur jag gör för att få dem till bloggen vet jag inte.Det får ta sin lilla tid.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  17. kul för maken och du måste ju va den perfekta läraren sånna vackra bilder du visar,
    Läste du om svanungarna de hade inte någon av sina föräldrar kvar så nu är de iväg till stockholm,undrar va som hänt svanmamman,
    det stod om dem i NWT idag,
    kram

    SvaraRadera
  18. Mysiga foton som vanligt, och bilden på trollsländan är så fin
    Ha det så gott. Kram

    SvaraRadera