lördag 14 augusti 2010

Ett nytt försök

Idag tänkte jag att jag skulle åka och försöka få några bilder på törnskatan igen...men det såg mörkt ut när jag vaknade..men sen kom solen och det blev otroligt varmt ute.
Så det blev en tur till Sanna skogen ändå .. och där gick jag och smög på törnskatan  .. och till slut fick jag se en som satt kvar ...jag stod bakom en buske och fick försöka att hitta ett luftrum med klar sikt genom den.
Med lite möda och besvär .. fick jag de bilder jag vill ha till slut på den :)
-----------
Igår åkte vi till segerstad igen ..men denna gång åkte vi redan vid 18 tiden.. och det var nog tur det .. .... När vi kom fram till segerstad  hörde vi hur det mullrade långt bort ..men där vi var .. där var det sol och varmt och sköt...Sen pratade jag med min dotter i telefon och hon berättade att hemma gick åskan och regnet stod som spö i backen...... Vi var 3 mil hemifrån  och där var det sol.... Så vi var på rätt ställe i går :)
På vägen dit stannade vi vid grisarna igen ... jag har blivit kompis med en där  ;)  så fort jag rullar ner fönstret och kallar på den .. så kommer den fram som ett skott :)
Vi har även en annan liten kompis där..på Segerstad
En liten katt som kommer fram och hälsar på oss när vi kommer :)
Det var meningen att vi skulle dit ikväll igen ....men när de ringde de vi brukar åka tillsammans med .. så kände jag att ikväll .. då orkar jag inte ..vi har varit ute hela dagen och det har varit jätte varmt .. så man är ganska trött nu :)

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken vacker fågel och man får verkligen utrusta sig med både tid och tålamod när man skall fotografera fåglar.
    Segerstad måtte vara en underbar plats, rik på både fåglar och djur, ett sånt ställe vill jag också ha i min närhet!!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  2. men åå så fin fågel,vilket vackert väder det blev idag härligt!

    SvaraRadera
  3. Jisses vilken fin bild du fick på törnskateungen. :)

    Kustsnäppan får du nog åka till kusten för att se. Jag såg den på Öland. Den häckar i arktis och tillbringar vintern söderöver. Afrika eller så.

    SvaraRadera
  4. ja, unge, jämfört med oss är den väl tonåring ( fniss)
    Det gör jag fortfarande. Går efter böcker alltså. Utan min bok, Fågelguiden, och Artportalen är det hopplöst att få rätt. Men den här sötnosen var rätt lätt.

    SvaraRadera
  5. Den är jättefin! Och tålamod bör man nog ha, ja! ;)

    SvaraRadera
  6. Jättefin bild på törnskateungen!!! En sådan fågel har jag aldrig sett. :-)

    Här har det inte varit nåt vidare väder på länge tycker jag... Även om det skulle vara en solig dag, så är det obehagligt fuktigt och klibbigt i luften... Åskade lite grann häromkvällen, men det var inte tillräckligt för att lixom rensa upp. Idag är det mulet och jag har faktiskt inte varit utanför ytterdörren än... Men jag är iallafall bättre i halsen än igår, så det finns hopp om det! :-)

    SvaraRadera
  7. Vilken vacker bild på törnskatan - den ser så lugn och harmonisk ut där på tråden :)

    Jag inspirerades av en ny idé och skapade en speciell blogg för macro-tokiga. Tänkte att du kanske vill vara med :) (hoppas det)
    kolla: http://macro25.blogspot.com/

    SvaraRadera
  8. Det måste va underbara ställen ni åker till. Jag trodde jag skulle kunna få bilder på några fåglar men de sitter som sagt inte still. Hade en bild inne för ett tag sedan och skrev att det var en törnskata efter en titt i fågelboken men nu börjar jag bli osäker.Men läser att det är en unge du fotat.Ha de gott. Anita

    SvaraRadera