fredag 25 februari 2011

Lite snö…mycket blåst…en ekorre..hacke…Sparvhök

Ja det var det som har varit här idag ….att ekorren kom gjorde mig glad  för jag hade inte sett till den på ett tag nu  så man var lite orolig för att något hade hänt

Tänk att man kan bli så fast vid de djuren som kommar hit Ler

DSC00362

Det är inte bara ekorren som man kan bli lite orolig för ..när vi inte såg till någon hackspett på ett par dager .. då var man orolig för dom …inte lätt detta Blinkar

DSC00368

Sen blir man ju så himla glad när de kommer tillbaka och man ser att de är ok .

Jag har sett på alla småfåglar här att sparvhöken är i närheten fortfarande ..men den har slutat att landa i “mat trädet”

Idag kom den i full fart ner från taket och jagade de små .. det gick rakt ner … runt busken .. och sen över till andra sidan  där den satte sig i en björk och funderade ut hur den skulle göra nästa gång för att lyckats.

DSC00369

Den kom en gång till och då kom den i full faret en meter ovan för snön på backen .. jag såg inte om han lyckades få mat denna gång  för det gick så fort och “vips” så var den borta ..

17 kommentarer:

  1. Skicka en snöboll mot sparvhöken...
    Det är bara att välja,alla dom rara pippifåglarna eller en sparvhök.
    Personligen så vill jag se dina småfåglar och ekorrar.

    SvaraRadera
  2. Oj, du har då fullt upp! Och höken också...hoppas han hittar lite mat nån annanstans bara.. :)

    SvaraRadera
  3. Klart man blir bekymrad när inte de små vännerna syns till på ett tag! Fina bilder! Så du har fått snö idag igen? Här lyser solen och man blir såå glad!
    Ha en fin helg!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Den spurvehauken din misunner jeg deg!
    Skulle gjerne sett den i min hage! Flotte bilder!
    Ønsker deg en flott fredda'!

    SvaraRadera
  5. Att vi vill våra djur väl..ja det e ett måste..sen kanske det hade varit lugnare om sparvhöken varie någon annanstans..men då hade du inte fått dina fantastiska bilder på den..ha det..Maria

    SvaraRadera
  6. Jag förstår inte hur du kan hitta alla fåglar..jag har minsann inte sett en hök sedan i somras på Gotland..det är alltid så spännande att se vad du hittat o fångat med din kamera..

    SvaraRadera
  7. Ett så fint matställe så måste de ju komma tillbaka. Tyvärr blir det ju så för sparvhöken också. Idag har här varit 3 plusgr. men tyvärr en isande vind.Ha de gott i helgen.Kram. Anita

    SvaraRadera
  8. svarar (på din kommentar på min blogg): åh tack du, jag gillar faktiskt mest att fota porträtt :)

    SvaraRadera
  9. Hoppas våra fåglar börjar visa sig snart nu när det blivit varmare,så jag kan försöka hitta några att fota,trevlig helg Nette

    SvaraRadera
  10. Här har inte sparvhöken setts till på länge nu - och det är jag GLAD för. :-) Tyvärr har jag inte sett några koltrastar heller på lika länge, så något säger mej att höken flyttade till nya jaktmarker när han hade tagit den sista sådan... :-/ Suck!

    Din ekorre har också såna där långtofsade öron, ser jag! :-)

    SvaraRadera
  11. Hej Mimmi !
    Har Du konstaterat att det är två olika ekorrar ?
    Ingen har kommit till björken än,men idag gick en skata för långt, satt och dinglade på en gren för att komma åt talgbollarna, då tog jag med sekatören ut och klippte av den där grenen och en till som nästan var av.Det är småfåglarna jag vill mata.De större äter ju vad som helst som skräpar på marken.
    Har inget emot skator annars.Berättade jag om vattenskålarna jag ställde ut, en för att dricka i och en att bada i.Men grannen tog bort det sedan,men det var så varm sommar inte förra.En annan.Kunde inte se de små törstiga skatungarna.Kollade dem, de badade i en och drack den andra.Pratade med Skatmamman,prräpp,präpp lite hest,lite likt Kalle Anka.Knäppt kanske.Men hon förstod.

    Vi är lika med våra skyddsligar.
    Ha en trevlig helg. Kram Mi

    SvaraRadera
  12. Hallå Mimmi, Jasså den gode sparvhöken dyker upp fortfarande... Han e vacker måste man säga. Finare färger än den som var hos mig. Fick lära mig att den är i första vinterdräkt så den har inte fått sina "rktiga" färger ännu.
    Tack för besöket och kommentaren hos mig. Må så gott !!

    SvaraRadera
  13. Hej Mimmi! Lika härligt var gång komma hit och kolla på dina "husdjur". Förstår att det blir oroligt när någon av dem inte syns till på ett tag men desto roligare när de återvänder.
    Ha en fin och trevlig helg! /SA

    SvaraRadera
  14. åh. är sparvhöken kvar? Önskar att jag fick se en. Men här är bara talgoxar och blåmes.

    SvaraRadera
  15. wow va många olika besökare du har vid ditt fågelbord ,va roligt:)
    å fina bilder med,
    kram å trevlig helg

    SvaraRadera
  16. svar:vi åker på måndag den 28e å blir borta en vecka hadé helst varit borta 2 men gubben kunde inte det,

    SvaraRadera
  17. Javisst blir man bekymret.. kjenner igjen den følelsen.. Ekornet og hakkespetten din er sååå vakker! Og du tar så flotte bilder!! :)

    Så det gjorde den hauken... ja- og nå vet vi hvorfor.... :/

    Det er så godt å se at du mater dem, det er nok helt sikkert at de trives hos deg! :)

    Klem! :)

    SvaraRadera