lördag 26 februari 2011

Sparvhöken..lyckades idag..

Först vill jag varna känsliga tittare .. att dessa bilder inte är “snälla”

sparvhöken kom igen idag .. och denna gång fick den fram en fågel ur busken  och vips .. så fick den tag iden.

Sen såg jag att det var den Talgoxe som var jätte dålig den hade fått ….Den Talgoxe hade fjäder som stod åt alla håll och när den var inne på altanen och åt så stod den och skakade…så det underlättade lite när jag såg att det var den som sparvhöken fick ta i.

Först så skrek jag

DEN FICK TAG I EN ..FAAAAAAAAN…..

hoppas att inte grannen var hemma….

sen såg jag vilken fågel det var. .den sjuka Talgoxen... så då åkte kameran fram….Men ändå  så stod man där och sa

Faaan(klick) snyft (klick) flyg härifrån (klick)

Nu kommer det bilder ,,så blund eller stäng ner sidan .ni som inte vill se sånt Ler

DSC00447

Jag vet ..den skal också leva ..men den behöver ju inte vara så fräck att efter den har tagit sitt byte .. att komma och sätta sig mitt fram för fönstret.

DSC00476

Men som sagt ..Talgoxen var jätte dålig  och här gick det otroligt snabbt .. så frågan är om detta var det mest humanis i alla fall

DSC00482

sparvhöken fick mat och Talgoxen slapp att lida.

Men det var ändå jobbigt att få se detta ..men foto galen som jag är  så åkte ju kameran fram .. tydligen .. men det var många svordomar som kom över mina läppar samtidigt som jag fotade

21 kommentarer:

  1. Uuuu...men som sagt, vackra hökar behöver också mat. Och de tar ju gärna sjuka fåglar... Men jag hörde dig ända hit ;)

    SvaraRadera
  2. vacker sparvhöken är, vilka ögon.. jag hinner aldrig fota dom gånger den är här, den skyndar sej snabbt från platsen med offret i klorna. :-)

    så går det till i naturen, rovdjuren tar de svagaste individerna så de med bra gener blir kvar och det var nog humanast att den tog talgoxen som troligen fått lida innan den dött annars. ....

    kanon bilder fick du i alla fall.. :)

    ha en fin kväll

    SvaraRadera
  3. Men Mimmi, faen så flotte bilder da!!!
    Sånn er det i naturen, de svakeste overlever ikke!
    Disse bildene er jo helt konge jo!!
    (...og jeg forstår at det er leit å se når slik skjer...)

    SvaraRadera
  4. Helt otroligt vilka fina fågelbilder, trots att en pippi inte fick leva längre...men det är ju livets gång=)

    ha de gott kramar från Personliga Persson

    SvaraRadera
  5. som liten var jag med och slaktade grisar, höns och kaniner. Jag ser därför detta som helt naturligt. Här rör det sig inte om att plåga någon som vi människor gärna gör. Här handlar det bara om överlevnad. Och dina bilder är vackra. :)

    Jag ska nog se på melodifestivalen ikväll. Ha det gott.

    SvaraRadera
  6. Naturen är grym, och den har sin bestämda gång... Det får man nog helt enkelt förlika sej med - iallafall om man vill vara intresserad av djur och natur och så där. Och det vill man ju!! :-)

    Fantastiskt mitt i bedrövelsen att du fick möjlighet att fotografera på det här viset! Vilka foton!!!

    När höken har slagit något här, har den flugit iväg och käkat nån helt annan stans. Tror jag iallafall - för det har aldrig varit blodigt eller så, utan bara fjädrar, på platsen där den har fått klorna i ett byte.

    Ha en fin lördagkväll du också! Här blir det väl till att kika åtminstone med ena ögat på Melodifestivalen, misstänker jag. Det andra ögat lär antingen glo in i datorn, eller sova på soffan! ;-)

    SvaraRadera
  7. Hej och go´kväll Mimmi! Vilka fantastiska naturbilder, även om de har ett sorgligt inslag. Men så är det ju ute i naturen, det handlar ofta om att äta eller ätas.
    Än en gång, dina bilder är fantastiska!
    Ha en fin fortsättning på helgen! /SA

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Oj, vilka bilder du fångat!! Men, så är det i djurvärlden, inget vi kan ngt åt!

    Kram /Bea

    SvaraRadera
  9. nej lilla fina talgoxen så hemskt men som du skriver sparvhöken måste ju få mat den med,:(
    nu blir det tyst från mej en vecka jag sticker till Göteborg imorrn sen på måndag flyger vi till varmare breddgrader,
    ha det gott här hemma så hörs vi när jag kommer hem,
    kram

    SvaraRadera
  10. Dina bilder är fantastiskt fina,det är ju som sagt livets gång ,kram Nette

    SvaraRadera
  11. Jo, man kan tycka att naturen är grym ibland.
    och jo, det är nog så att sparvhöken fick mat och Talgoxen slapp lida.
    fantastiska foton du har tagit,
    och helt otroligt att Sparvhöken t.om. åt sin fångst så nära huset.
    Tydligen kände den sig trygg där och vet att den har inga fiender där.
    Ha en bra fortsatt helg
    kram

    SvaraRadera
  12. Fantastiske bilder Mimmi. Ser ubarmhjertig ut, men sånn er naturen innimellom.
    Ha en fin kveld:)
    Klemmer herfra:)

    SvaraRadera
  13. Fantastiske bilder!! Dette er bare naturens gang, og selv om det kan være vemodig å se på så trenger spurvehauken også mat. Og som du sier, kjøttmeisen slapper å lide lenger. :)

    Morsomt om jeg får se bilder av deg når du trener på "sirkler"...hehe!

    Klem

    SvaraRadera
  14. God kveld Mimmi! :)

    Huff da.. tragisk.. for man blir jo så kjempeglad i "sine" småfugler man mater og ser omtrent hver dag.. Javisst vet man.. man vet at "slik er det bare".. men DET (den viten) skal ikke UTELUKKE følelser man har for den lille kjære!! Og javisst er hauken vakker og den skal også ha mat. (Men ingen forer småfugler for at hauken skal komme og forsyne seg av småfuglene!!) Der for blir dette et DILEMMA.. og ikke noe vi kan gjøre med.. slik er det.. Men JA.. VELDIG TRIST..

    Får håpe kjøttmeisen ikke led i større grad.. Og nå får vi håpe den har det godt. Og skulle noen tas av dage, ja så måtte det nok bli den.. den ville lide uansett stakkars..

    Du har fått noen flotte bilder på Dilemmaet!

    Ønsker deg en god natt! Nattaklem fra meg! :)

    SvaraRadera
  15. Naturens lag är obeveklig..men fascinerande
    du är en fena på att fånga naturen..

    SvaraRadera
  16. Hej Mimmi !

    Så går det till i naturen.De kan inte köpa sin mat på konsum.Det var väl lyckat att Du fick se och med allt på bild, så Du slapp undra vart den lille joxen tagit vägen.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  17. Hej! Så är livet man vet inte när det tar slut tack o lov. Ha en fin dag nu !

    SvaraRadera
  18. Snygga bilder...naturens gång får man ta!

    Steffe

    SvaraRadera
  19. Hej Mimmi!
    Mäktigt att du fick fångat dramat i bilder!
    Allt är ju redan sagt här i kommentarerna så, jag behöver knappt upprepa det.

    Det kan väl knappast vara den sparvhöken jag missade som i ett huj kom till dig! *hi hi*
    Kram Pia

    SvaraRadera
  20. Ja dessvärre så behöver även de snygga stora fåglarna mat :/

    Häftigt att fick det på kort :)

    SvaraRadera