söndag 13 februari 2011

Men .. hoppsan..det var ju skönt…

Idag fick jag ge mig själv en spark där bak .. jag hade ingen större lust att gå ut ..även om det var strålande sol ute… jag hade tittat på termometern och den visade tvåsiffrigt..så jag tog fram min kamera och fotade fåglar genom fönstret .. för där var det inte kallt : )

DSC09263

Den fina Blåmesen ville gärna stå modell idag ..

DSC09296

Och även Pilfinken kom och satte sig så fint .. och stilla : )

Men

Det var ju sol  så jag sa till mig själv  att en liten promenad på 10 minuter ..på den kunde jag väl inte hinna frysa häcken av mig .. så det var iväg ut.

DSC09376

Och det var ju JÄTTE SKÖNT UTE,,, jag frös inte ett dugg .. och solen värmde så gott …så vilken tur att jag gick ut…Jag ringde till maken och talade om att det var jätte gott ute…..Det var ju bra sa han…. och sen var han tyst …. _Du kan ringa när du är på väg hem sa han sen .. då kan jag sätta på kaffe….så då fattade jag …. han kom inte ut och slog följe med mig ; )

Jag var nog ute i nästan två timmer ..och pratade med en massa folk som jag aldrig hade sett förut ..men alla stannade och pratade när de såg att jag hade kameran hängdes runt halsen .. och vi alla  var rörande överens om att det var ju faktiskt ett riktigt underbart väder : )

Väl hemma fick jag kaffe…

Ekorren hade inte kommit idag .. så jag var ju lite orolig..för den har nu varit här varje dag  oavsett hur dåligt vädret var.

DSC09563

Men… runt halv fyra på eftermiddagen  kom han med full fart…. men då var det ganska mörkt på min baksida .. så hur jag än försökte  så ville kameran inte fokuserar .objektivet åkte fram och tillbaka… fram och tillbaka … tills jag fick ett snilleblixt

MANUELL FOKUS OCH 1 PLUS PÅ EV

Och då kunde jag fota igen :)

Men jag fick lägga in runt 150 i motljus när bilden var på datorn .. så tack goda gud för att man har ett bildprogram som man kan välja motljus på : )

11 kommentarer:

  1. Jag tycker också om det där med motljus det blir många bra bilder med det,fina fågelbilder ,men nog är dom konstiga som sitter stilla här kör dom som stridsplan hela tiden,har en parentes till dig idag på bloggen ,fniss, ha en bra vändag imorgon ,Nette

    SvaraRadera
  2. Ja, till och med jag var ute en snabb sväng förut ;) Men jag såg inte till ett enda djurliv. Förutom fåglarna i "min" björk förstås...Manuell fokus är ganska praktiskt, särskilt om det är grejor i vägen för det man vill fota. :)

    SvaraRadera
  3. Du får öppna fönstret så de små stackarna kan komma in och värma sej en stund! ;-)

    Fast jag håller med dej; solen VÄRMDE verkligen idag, så även om det var lite kallt på termometern så var det skönt ute. :-)

    Och här har det också blivit en del motljusfotande idag. Lite mixtrande med inställningarna (och ett antal testfoton!) så brukar det gå att få det som man vill ha det direkt i kameran - fast lite får man ju ändå alltid justera i bildbehandlingen sen, förstås. :-)

    Idag har jag bara sett spår i snön efter ekorren, och jag är inte helt säker på att det var helt färska heller. Men förhoppningsvis dyker den upp här i morgon igen.

    SvaraRadera
  4. Men du har ju riktigt stora knoppar på syrenen det bådar gott.

    SvaraRadera
  5. wow va vackra bilder på vintern,hihi din e´korre är så goo och vig,
    hoppas nu solen kommer skina på oss hela veckan,
    kram

    SvaraRadera
  6. Nydelige bilder i dag igjen!! Og bildet av pilfinken var jo så utrolig skarpt! Tipper du er flinkere til å pusse vinduer enn hva jeg er :)

    SvaraRadera
  7. Flott bildeserie. Liker frostbildene av trærne best!
    I dag har vi hatt blå himmel, full sol og -19!
    Ønsker deg en fin ukestart!

    SvaraRadera
  8. Jättefina bilder som du har tagit! Snyggt!

    Ha en fin vecka! :-)

    SvaraRadera
  9. Åh, Mimmi, den där bilden med träden är ju helt fantastisk. De andra bilderna är jättefina de med, men träden....wow.
    Ha en fin måndag.

    SvaraRadera
  10. Ja det var inga fel igår ute :)
    fina bilder :)

    SvaraRadera