torsdag 24 februari 2011

Tålamod

Vilket hemsk ord… man får höra jämt … ha tålamod ….

Idag tänkte jag att jag skulle försöka fota fåglar i rörelse…..Med hög Iso och snabb  slutartid..jag hade läst lite om det inne hos AnnaKK och jag ville då testa… och idag  är det molnigt ..rått ..kallt .. så det var eju en bra dag att testa på eller….nja… eftersom det också var molnigt ..så blev ju bilderna mer mörka …men men .. nu ville jag testa

Fram med en Digitalfoto tidning där det stod om just sånt ….Ta fram en bra bakgrund..hm..det kan vara lite svårt att flytta trädet ..så det fick jag hoppa över…. ta fram ett stativ…det har jag …. testade lite med det ..men jag kunde inte röra kameran så fort jag ville … så det fick bli utan stativ.

Försatte  att läsa och kom fram till …..

Ha TÅLAMOD….MYCKET TÅLAMOD………….och där slutade jag att läsa.

DSC00283

Och det var inte lätt att få in dom i linsen när de flög .. för innan jag hade hunnit att klicka .. så var de redan borta i nästa träd.

DSC00288

Här trodde jag att jag skulle få en flygande pilfink ..men den lurade mig ..den bara sträckte halsen…sen när jag hade tagit bilden …flög den…..

DSC00307

Denna syn är ju den mest vanligaste man kan få se när Grönfinkar äter.

DSC00333

Även Hacke lurade mig .. han satt och tog sats och jag klickade….men han satt kvar …

DSC00309

Men .. Men till slut .. då fick jag en bild som i alla fall var hyfsat bra …. vilken kraft de måste ha när de skriker rakt ut ::::::: en åker baklänges ..den andra står stilla i luften av det drag Blinkar

Jag skall testa igen … en dag när det är sol ute .. då tror jag bilderna kan bli lite mindre gryniga med hög iso och snabb slutartid

15 kommentarer:

  1. Disse bildene Mimmi var kjempefine, og det siste spesielt:)
    Jeg har ikke tålmod med bruksanvisninger, så har ikke fått lest så mye ang. kamerainstruksjoner, og det bærer nok endel bilder preg av, men så var det dette med tålmod da....
    I dag ble det skogtur:)))) Herlig, herlig:)))
    Ha en fortsatt fin dag:)
    Klemmer herfra:)

    SvaraRadera
  2. Flotte bilder av fugler "in action".
    Det er vanskelig å få bevegelsesbilder en er fornøyd med!
    Ha en flott torsdagskveld!

    SvaraRadera
  3. Härliga och fina bilder på fåglar i full action.
    Jag har också några pilfinkar som kommer men dom verkar bara titta fram när det är mulet eller snöar. Så jag har inte lyckats att få till några bilder på dessa ännu.

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  4. Finemang!! Det funkade ju precis så som jag tänkte mej - och en dag med solsken slipper du nog det mesta bruset också. :-)

    Sista fotot blev verkligen fräckt!!! Men den som "skriker" den andra rakt i snutan, så den håller på att blåsa bort! :-D

    Jag hade också tänkt testa det här på fåglar idag, men här var det vinden som blåste bort mej. :-( Ja, den var inte så stark, men det var alldeles för kall att stå stilla länge i tyckte jag... Så jag får ta det en annan dag. <:-)

    SvaraRadera
  5. Hihi...tålamod...har inte jag så mycket av heller! Tänkte också prova det där med högre iso. Testade 800 vid utebilder (från balkongen ;) och de blev riktigt bra! Inget brus...
    Sista bilden blev jättekul!

    SvaraRadera
  6. Tålamod hoppas det säljs någonstans så man kan köpa,dom är snabba dom där små.Den snabbaste fågeln jag fotat är en kolibri på den tiden jag inte hade digikamera ,då var det mera än tålamod som fick komma fram,det var på vår resa till Canada kolibrin finns där i bergen på sommaren.fortsatta fågelknäpp ,Nette

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Fniss...javisst skall man vara utrustad med tålamod ;)
    Fina bilder trots att du verkar missnöjd och trevligt med lite uttryck vid fågelbordet, vad tråkigt om alla bara satt där och glodde och snurrade sina frön utan reaktioner...:)
    Ha en trevligt veckoslut!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  8. pssst... skrivfel....... Ha ett trevligt veckoslut! / Bea

    SvaraRadera
  9. Gratulerer med ny layout.

    Du er en virkelig fuglevenn ;)

    SvaraRadera
  10. tålamod verkar inte vara nåt för fåglarna,
    va snyggt du gjort i bloggen,
    å härliga bilder på dina fåglar,
    kram

    SvaraRadera
  11. Jätte-fina foton av de små fåglarna i rörelse, och du lyckades så bra, som du alltid gör..
    men kan tänka mig det krävs en hel del tålamod...
    Kramar

    SvaraRadera
  12. Åh men du vad jag gillar dina fågelbilder..det är så härligt att få se deras vackra fjäderdräkter..

    SvaraRadera
  13. Härliga bilder, den sista är ju kanonbra. Det ser verkligen roligt ut med den som skriker så den andra ser ut att blåsa bort. De är ju inte lätta att fånga i flykten de där småfåglarna, de är ju så otroligt snabba.
    Ha en fin fredag.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Hei! :) Og hvilke fantastiske fuglebilder!! Jeg forstår ikke så mye av lukker tid og sånt.. skulle lært meg, men.. Jeg har en innstilling automatisk som kan ta stillbilder, fryse fast bildet der objektet flyr i fart.. og da knipser jeg i vei.. men akk.. skulle jo lært meg den manuelle delen egentlig..

    Artige og utrolige vakre bilder!! :)

    Klem fra meg! :) og en riktig god helg ønskes deg! :)

    SvaraRadera